مقالات

قوانین ترکیب بندی در عکاسی ؛ ۱۰ قانون مهم

قوانین ترکیب بندی در عکاسی

همه چیز در مورد خلاقیت، الهام گرفتن و به اشتراک گذاشتن دیدگاه هنری منحصر به فرد شما است. با تمام آزادی، آیا واقعاً جایی برای قوانین وجود دارد؟ آره! قوانین ترکیب بندی عکاسی را باید همیشه در نظر داشت زیرا آنها برای برتری به عنوان یک عکاس اساسی هستند. دانش اولیه شما از قوانین ترکیب بندی عکاسی به شما ابزارهایی را می دهد تا در هنگام کار بر روی بهبود و ایجاد سبک خود، آزمایش کنید.

حتی اگر همه این قوانین ترکیب بندی عکاسی را به خوبی بدانید. صیقل دادن برخی اصول اولیه ممکن است جرقه خلاقیت را در شما روشن کند. بیایید نگاهی به تمام قوانین ترکیب بندی که در آنجا وجود دارد بیندازیم و دریابیم که چگونه می توانید برای پذیرش (یا شکستن) آنها کار کنید.

ترکیب بندی در عکاسی چیست؟

همانطور که در هنرهای تجسمی، ترکیب در عکاسی صرفاً چیدمان عناصر بصری در یک قاب است. اصطلاح ترکیب در لغت به معنای “در کنار هم قرار دادن” است. بنابراین، برای گرفتن عکس عالی، عکاس باید تمام اشیاء را در یک صحنه سازماندهی کند.

چرا قوانین ترکیب بندی در عکاسی مهم است؟

این ممکن است برای بسیاری تعجب آور باشد. اما ترکیب عکس به اندازه جنبه فنی یک عکاسی مهم است. فرض کنید یک عکاس با رعایت قوانین ترکیب بندی، عناصر بصری را در یک کادر مرتب می کند. در این حالت، چشم بیننده به طور خودکار به مهم ترین و جالب ترین قسمت های تصویر کشیده می شود. یک عکس با ترکیب بندی خوب از بقیه متمایز خواهد شد و به تشخیص یک عکاس عالی از یک عکاس خوب کمک می کند.

5 عنصر اساسی ترکیب بندی در عکاسی

برای غنی‌سازی تصاویر و جذاب‌تر کردن آن‌ها از نظر بصری، عکاسان از عناصر ترکیب‌بندی متنوعی استفاده می‌کنند. الگوها، بافت ها، خطوط، اشکال، فرم ها، رنگ، تن، کنتراست، عمق، قاب ها، تقارن، عدم تقارن، عمق میدان، دیدگاه، فضای منفی، فضای مثبت و تنش بصری از جمله این موارد هستند. برای آشنایی با پنج عنصر اساسی ترکیب بندی در عکاسی، ادامه مطلب را بخوانید.

1. شکل

 

قوانین ترکیب بندی در عکاسی

شکل یک عنصر ترکیبی دو بعدی از عکاسی است که می تواند یک موضوع یا یک ساختار را تعریف کند. این می تواند ارگانیک باشد، مانند یک شخص، حیوان، گیاه یا هندسی، مانند مربع، دایره یا مثلث. هنگامی که اشکال مختلف تلاقی و همپوشانی دارند. می توانند برای ایجاد یک شکل جدید متحد شوند. آنها همچنین می توانند یک منطقه را احاطه کنند و شکل دیگری را تشکیل دهند.

2. فرم

 

قوانین ترکیب بندی در عکاسی

فرم زمانی ایجاد می شود که شکل سه بعدی شود. این را می توان با افزودن عمق به عکس از طریق نور و پرسپکتیو انجام داد. بنابراین، وقتی شکل و سایه‌ها با هم برخورد می‌کنند. خطوط قابل لمسی را می‌بینیم که توسط محدوده تونال بیرون آمده‌اند.

3. بافت

میتوان گفت بافت یک عنصر ترکیبی از عکاسی است که لایه دیگری از عمق را به تصویر اضافه می کند و آن را واقعی تر و قابل درک تر می کند. بافت خود می تواند موضوع یک عکس باشد. مانند سطح یخی یا الگوهای روی برگ ها. متناوبا بافت می تواند بخشی از ترکیب بندی باشد. به تصویر شما ابعاد و وزن اضافه کند و به آن حس واقعیت بدهد.

4. رنگ

 

قوانین ترکیب بندی در عکاسی

رنگ با رنگ ، اشباع و درخشندگی مشخص می شود. هر متغیر می تواند نه تنها ترکیب یک عکس، بلکه بر خلق و خوی آن نیز تأثیر بگذارد. با آزمایش رنگ های مختلف در کادر، می توانید وزن بصری را روی قسمت خاصی از تصویر قرار دهید. عکاسی سیاه و سفید می تواند به نشان دادن کنتراست، برجسته کردن احساسات یا تأکید بر عناصر اصلی بصری در عکس های شما کمک کند.

5. فضای مثبت و منفی.

مقیاس و چینش عناصر و اشیاء در کادر بر درک بیننده از تصویر تأثیر می گذارد. با استفاده مؤثر از فضا در عکس‌های خود، می‌توانید حال و هوای خاصی را منتقل کنید یا چشم بیننده را به بخش جالب یا قابل توجهی از تصویر جلب کنید. فضای مثبت به موضوع یا نواحی اشاره دارد.

10قانون ترکیب بندی

قوانینی که باید برای بهترین عکس ها رعایت کنید

1. قانون یک سوم

 

قوانین ترکیب بندی در عکاسی

با قانون یک سوم، شما باید خود را آموزش دهید که صفحه دوربین خود را به یک شبکه تقسیم کنید. نقاط کلیدی تقاطع را در نظر داشته باشید و عناصر مهم را در امتداد این خطوط برای جذابیت بصری قرار دهید. این ترکیب نامتقارن در عکاسی برای هر ژانری از جمله مناظر، عکاسی از طبیعت بی‌جان و پرتره به خوبی کار می‌کند.

دراین تصویر بی جان، عکاس رایج ترین روش استفاده از قانون یک سوم را با قرار دادن سوژه اصلی در مرکز به کار گرفته است. با این حال، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، می توانید آن را خارج از مرکز قرار دهید. عکاس یک درخت را با یک مدل در نزدیکی تقاطع شبکه در زاویه پایین سمت چپ قرار داد و توجه بیننده را به آنها جلب کرد و ترکیب جالب تری ایجاد کرد.

نکته مفید شبکه قانون یک سوم دوربین خود را روشن کنید تا مهارت های عکاسی خود را بهبود ببخشید.

2. قوانین ترکیب بندی در عکاسی ؛ نسبت طلایی

نسبت طلایی با تعادل عکس از قانون یک سوم متمایز می شود. در اینجا، تمرکز عکس بیشتر به سمت مرکز است (با جزئیات بیشتر). ریشه های این قاعده به قرن ها قبل برمی گردد و در آثار هنری قابل توجهی یافت می شود. در اصل، این تعادل عالی با نسبت 1 به 1.618 است، و شما می توانید برای درک تناسبات در عکاسی، معماری و هنر، آن را جستجو کنید.

به جای 9 مستطیل مساوی، قاب به دنباله ای از مربع ها تقسیم می شود که یک مارپیچ طلایی را تشکیل می دهند که به نام مارپیچ فیبوناچی نیز شناخته می شود که شبیه یک پوسته است. مارپیچ چشم بیننده را در اطراف کادر هدایت می کند و نشان می دهد که صحنه چگونه باید توسعه یابد.

3. خطوط پیشرو

 

قوانین ترکیب بندی در عکاسی

از ساختارها و خطوط در مناظر استفاده کنید. از آنها متناسب با سوژه های خود استفاده کنید تا چشم را به سمت تصویر هدایت کنید. یک ترکیب عکاسی متمرکز و متقارن در این مورد ترجیح داده شده است. به بیننده کمک می کند تا روی سوژه یا شی شما تمرکز کند.

همه چیز می تواند به عنوان خطوط پیشرو عمل کند: رودخانه ها، تپه های شنی، امواج، جاده ها، مسیرها، پل ها، نرده ها، راه پله ها، راهروها، الگوها، و غیره. علاوه بر این، خطوط پیشرو لزوماً نباید مستقیم باشند. در مثال ما از یک پلکان مارپیچ استفاده کردیم تا چشم بیننده را به نقطه مورد نظر در کادر هدایت کنیم و ترکیب تصویری زیباتر ایجاد کنیم.

نکته نوردهی برخی از خطوط افسانه ای ممکن است با جبران نوردهی غیرمعمول دیده شوند.

4. قوانین ترکیب بندی در عکاسی ؛ مورب

 

قوانین ترکیب بندی در عکاسی

یک چیز در مورد خطوط مورب که آن را از سایر تکنیک های ترکیب بندی متمایز می کند این است که خطوط به ایجاد حرکت در عکس کمک می کنند، حتی زمانی که سوژه های شما ثابت هستند. این یک نکته عالی برای عکاسانی است که می‌خواهند از ترکیب‌بندی‌های بی‌نقص خارج شوند، اما همچنان با کمک خطوط مورب ترکیب‌های عکاسی جذابی ایجاد کنند.

در مثال ما، خطوط مورب به تأکید بر پرسپکتیو کمک می کنند و پویایی را به عکس اضافه می کنند. سوژه در تصویر ثابت به نظر می رسد، با این حال می توانید بگویید که او آماده حرکت است.

اشاره مورب. اگر خطوط مورب زیادی را در کادر بگنجانید، ترکیب شما آشفته به نظر می رسد.

5. قاب در یک قاب

قوانین ترکیب بندی در عکاسی

همانطور که در حال برنامه ریزی برای قاب گرفتن عکس های خود هستید، در نظر بگیرید که سازه های بیرونی می توانند به عنوان قاب های طبیعی عمل کنند. این می تواند چیزهایی مانند پنجره، در یا طاق باشد، بنابراین از آنها به نفع خود استفاده کنید! به این ترکیب در عکاسی فریم درون کادر نیز گفته می شود. چیزی که چنین عکسی را جالب می کند این است که چشم را آرام می کند.

عکاس با قرار دادن سوژه در قوس، لایه ها و عمق را به صحنه در تصویر بالا اضافه کرد. توجه داشته باشید که قاب ها لزوماً نباید ساخته دست انسان باشند و کاملاً سوژه شما را احاطه کنند. شما همچنین می توانید از تنه درختان و شاخه های آویزان درخت برای یک قاب در تکنیک ترکیب عکس فریم استفاده کنید.

6. شکل به زمین

سعی کنید روی سوژه های خود تمرکز کنید و با محدود کردن کنتراست بین سوژه و پس زمینه، آنها را برجسته کنید. هر چه کنتراست بیشتر باشد، عکس های شما دراماتیک تر و سوژه شما برجسته تر است. ترکیب عکس برنده، ترکیبی است که در آن سوژه اصلی شما به دلیل محلول کنتراست ایزوله شده باشد.
تصویر ما نمونه کاملی از ترکیب عکاسی فیگور به زمین است.

سوژه اصلی با پس زمینه در تضاد است و مدل را متمایز می کند. این افکت را می توان با تفاوت نور کنتراست نیز به دست آورد، جایی که نور بیشتری روی سوژه می افتد تا پس زمینه. یا می توانید سوژه ای را پیدا کنید که از پس زمینه شما روشن تر است و آن را در همان نور قرار دهید.

راهنمایی برای ترکیب عکاسی با دو موضوع در عکس. از قانون نسبت طلایی یا قانون یک سوم برای متعادل کردن تصویر خود استفاده کنید.

7. قاب را پر کنید

 

قوانین ترکیب بندی در عکاسی

برای پر کردن کادر، سوژه شما باید بخش قابل توجهی از تصویر شما را اشغال کند و فضای کمی در اطراف آن باقی نماند. به این ترتیب، عکاس تمام حواس‌پرتی‌ها را حذف می‌کند و به بیننده اجازه می‌دهد تا روی سوژه اصلی تمرکز کند و تمام جزئیات را بررسی کند.

از نزدیک با سوژه های خود آشنا شوید. از آنها بخواهید کادر را طوری پر کنند که کانون و ویژگی غالب عکس باشند. توجه داشته باشید که چگونه در این مثال ترکیب عکس، پس زمینه به عنوان الگویی برای پر کردن کادر استفاده شده است.نکته مفید برای پر کردن کادر از لنز زوم استفاده کنید.

8. مرکز چشم غالب

هنگام عکاسی از افراد، چشم غالب آنها را در مرکز عکس قرار دهید. این باعث می شود که تصویر جذاب تر شود زیرا به نظر می رسد که چشمان سوژه بیننده را دنبال می کند.

به عکس ما نگاه کنید و سعی کنید به طرفین کج کنید یا تصویر را به سمت بالا یا پایین حرکت دهید. متوجه خواهید شد که چشمان سوژه همیشه حرکت شما را دنبال می کند.

9. الگوها و تکرار

دلیلی وجود دارد که چرا ما الگوها را دوست داریم – آنها از نظر زیبایی برای چشم دلپذیر هستند. جنبه دیگری که باید کاوش کنید: چیزی را در عکس خود بگنجانید که یک الگو را قطع می کند و عنصر شگفتی را اضافه می کند.

در مورد ما، یک الگوی ساخته شده توسط انسان ترکیب جذابی را ارائه می دهد. با این حال، می توانید به دنبال تکرارها و الگوهای ایجاد شده توسط طبیعت باشید، مانند کوچه ای از درختان، تپه های شنی یا امواج.

نکته مفید سعی کنید الگو را بشکنید. نقص باعث افزایش جذابیت تصویر و جلب توجه بیننده می شود.

10. قوانین ترکیب بندی در عکاسی ؛ تقارن و عدم تقارن

زیبایی، سادگی و نوع خاصی از ظرافت در یک عکس کاملا متقارن وجود دارد. این برای چشم خوشایند و راهی مطمئن برای جلب توجه بسیاری است. همین امر در مورد تغییرات جزئی سبک نیز صدق می کند. عکس‌های نامتقارن که شامل فضای خالی برای علاقه بصری می‌شوند (از اولین قانون ترکیب‌بندی عکس در این لیست برای پیدا کردن محل قرار دادن سوژه خود استفاده کنید).

بسته به صحنه – تقارن می تواند چیزی باشد که باید دنبال شد – یا کاملاً از آن اجتناب کرد. در این عکس هوایی زیر، عکاس تقارن افقی را ثبت کرده و نقطه‌ای جذاب ایجاد کرده و چشم بیننده را به تمام قسمت‌های عکس جلب می‌کند.

نتیجه گیری

اینها تنها 10 مورد از قابل توجه ترین قوانین ترکیب بندی در عکاسی هستند. اما اگر هیچ یک از این اصول قابل اجرا نباشد، چگونه مهارت های ترکیب عکاسی خود را بهبود می دهید؟ جدا از همه چیز، شما بهتر از هر کس دیگری می دانید که قوانین باید شکسته شوند. مهمترین چیز این است که شما سبک عکاسی شخصی خود را توسعه دهید و همچنین زیبایی شناسی و دید منحصر به فرد خود را به جلو ببرید. این تنها قانونی است که باید 100٪ مواقع از آن پیروی کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *