مقالات

5 عنصر کاربردی در عکاسی پرتره

چه چیزی یک پرتره خوب را می سازد؟؟ در ادامه با هم 5 عنصر کاربردی عکاسی پرتره را مرور می کنیم.

اینکه چه چیزی یک پرتره خوب را می سازد و عنصر کاربردی عکاسی پرتره چیست ، یک سوال کاملا ذهنی است. اگر بخواهید این سوال را از 100 عکاس بپرسید. احتمالاً به همان اندازه پاسخ خواهید گرفت. برخی از ایده ها با هم تداخل پیدا می کنند، برخی دیگر با هم تضاد دارند.

با این حال، تعداد کمی با این ایده که پایه و اساس باور جهانی در مورد اینکه عنصر کاربردی در عکاسی پرتره وجود دارد. تا یک پرتره را بزرگ می‌سازد ، موافق نیستند. این عناصر به طور هماهنگ کاری می کنند تا توجه افراد را در عکس پرتره جلب کنند. 5 عنصر کلیدی همه پرتره های خوب عبارتند از :

۱.مکان
۲.نورپردازی
۳.ترکیب بندی
۴.احساس
۵.تنظیمات فنی

چیزی که همه پرتره های “خوب” را یکسان نگه می دارد، سبک است. در پرتره‌ها، محیطی پویا، نورپردازی کلاسیک، ژست سنتی، بیان واقعی و همه چیزهایی که جلوی دوربین وجود دارد مهم است.

اولین عنصر کاربردی در عکاسی پرتره : مکان

ما همیشه با فهمیدن اینکه می‌خواهیم سوژه کجا باشد،.ایجاد یک پرتره را شروع می‌کنیم. این به ما این امکان را می دهد که فضا را به طور متفکرانه در قاب عکس شخص قرار دهیم و شروع به ساختن سایر عناصر اصلی پرتره کنیم.

انتخاب محل ثبت پرتره می تواند بر بسیاری از جنبه های عکس شما تأثیر بگذارد. مکان می تواند نشان دهد که پرتره شما چگونه باید روشن باشد. چگونه باید در قاب تصویر شما قرار بگیرد و حتی سوژه شما چگونه ژست بگیرد.

به عنوان مثال، در یک عکاسی اغلب نور محیطی جالبی را در فضا مشاهده می کنیم. وقتی این اتفاق می‌افتد، دوست داریم سوژه را در این نور قرار دهیم تا یک پرتره ی طبیعی داشته باشیم. این از تلاش شما برای ایجاد نورپردازی از ابتدا صرفه جویی می کند یا حداقل نقطه شروع خوبی به شما می دهد. منطقه ای که نور طبیعی و مناسب در آن است. به طور پیش فرض مکان شما می شود.

 

گاهی اوقات یک منظره زیبا ممکن است در عکس نهایی بسیار تاثیر بگذارد. در این مورد، شما باید معمولاً پس‌زمینه و سوژه‌ را برای ترکیبی که می‌خواهید در قاب تصویر خود قرار دهید. پس از آن تنظیمات دوربین را تنظیم کنید. نورپردازی خود را نیز تنظیم کرده و سوژه را در یک حالت مناسب و مورد نظر قرار دهید.

چرا موقعیت مکانی در عکاسی مهم است؟

موقعیت مکانی مهم است زیرا تنظیم پرتره شما است. این عنصر پیش‌زمینه، پس‌زمینه و همه چیز را در عکس دربر می گیرد. یک مکان خوب از سوژه پشتیبانی می کند و توجه را به سمت آنها جلب می کند. و در عین حال به احساس کلی کمک می کند. به همین دلیل است که مکان عنصر جدایی ناپذیر هر پرتره بزرگ است.

عنصر کاربردی در عکاسی پرتره : نورپردازی

نورپردازی خوب سنگ بنای آشکار هر پرتره استثنایی است. نحوه تابش نور به صورت و بدن یک شخص مسلماً یکی از مهمترین جنبه های یک پرتره است. عکاسی به معنای واقعی کلمه به نقاشی با نور ترجمه می‌شود. بنابراین بدون نور، نمی‌توانیم پرتره داشته باشیم.

نورپردازی اصلیترین عنصر کاربردی در عکاسی پرتره است که می تواند برای ایجاد نمایش، برجسته کردن ویژگی ها و حتی پنهان کردن مناطق مشکل استفاده شود. نحوه نورپردازی یک پرتره می تواند افراد را به بهترین شکل خود نشان دهد یا در بدترین حالت به آنها نشان دهد. الگوهای نوری که در بدن و صورت فرد می‌افتد. توسط جهت و کیفیت نور تعیین می‌شوند.

نور مناسب همیشه از کنار یا کمی بالاتر از یک شخص میتابد. نور ناخوشایند چیزی شبیه به نور فلاش است که صورت شخص را از زیر چانه روشن می کند. جهت نور در نظر گرفته شده از نظر الگوهای نوری توصیف شده است.

 

الگوهای نور چیست؟

الگوهای نور به الگوی سایه هایی اطلاق می شود که زمانی اتفاق می افتد که نور به صورت شخص هدایت می شود. این الگوها با جهت نور کلیدی نسبت به صورت سوژه تعیین می شوند.

5 الگوی نور رایج مورد استفاده برای پرتره عبارتند از :

۱.نور پارامونت / نور پروانه.
۲.اسپلیت نور.
۳.نورپردازی رامبراند.
۴.نورپردازی حلقه ای.
۵.نورپردازی تخت / نورپردازی زیبایی / نورپردازی حلقه.

سپس نور با پرسپکتیو.به عنوان مثال، پرسپکتیو به توصیف کوتاه یا روشن بودن یک پرتره کمک می کند. سختی وضوح سایه ها را توصیف می کند. محدوده دینامیکی به میزان تیره بودن سایه ها نسبت به هایلایت اشاره دارد.

چیزی که نورپردازی خوبی برای پرتره یک فرد ایجاد می کند. ممکن است برای شخص دیگری خوب به نظر نرسد. برای مثال خورشید کامل بدون فیلتر یک منبع نور سخت با محدوده دینامیکی عظیم است. این ویژگی های ذاتی در ویژگی های اسکنه نور خورشید بر خلاف هر منبع نور دیگری است. این یکی از انتخاب های مناسب برای افرادی با ساختار استخوانی عالی و پوست بی عیب و نقص است.

اما آفتاب یا نورخورشید منبع نوری نیست که شما برای افراد مسن‌تری که می‌خواهند جوان‌تر به نظر برسند انتخاب کنید. این به این دلیل است که سختی، برد و جهت تک نور خورشید هر نقصی را در پوست افراد برجسته می کند. برای افرادی که در مورد چین و چروک های خود حساس هستند، منابع نوری ملایم ترپرتره جذاب تری را ایجاد می کند.

ترکیب پرتره در عکاسی

سومین عنصر کاربردی در عکاسی پرتره ترکیب بندی می باشد. ترکیب پرتره در عکاسی برش، کادربندی و نحوه ژست گرفتن فرد را توصیف می کند. همه این عناصر با هم کار می کنند و تعیین می کنند که بیننده در تصویر نهایی چه چیزی را ببیند و چگونه جریان یابد.

عنصر کاربردی در عکاسی پرتره : برش

برش به نسبت تصویر یک عکس اشاره دارد. همچنین کلمه ای است که برای توصیف آنچه که عکاس هنگام تنظیم کادر خود انتخاب یا حذف کند.

نکته این است که آنچه را که انتخاب می‌کنید از چارچوب خود حذف کنید به همان اندازه مهم است که چه چیزی را انتخاب می‌کنید. این یکی از رازهای اصلی نحوه ایجاد یک پرتره خوب است. در نظر گرفتن اینکه چه چیزی را از کادر حذف کنید، می تواند به معنای واقعی کلمه تفاوت بین یک پرتره زیبا و چیزی باشد که توسط یک آماتور گرفته شده است.

با این حال، برش فقط به چیزی نیست که شما انتخاب می کنید تا از عکس های خود برش دهید. همچنین به نسبت ابعاد خود عکس نهایی اشاره دارد. از دوربین بدون آینه فول فریم برای پرتره هایی که می گیرید استفاده کنید. دوربین های فول فریم دارای برش بومی 2×3 هستند.
دلیل اهمیت نسبت ابعاد یک محصول این است که نقاط تقاطع راهنماها می توانند مکان را بر اساس نسبت تصویر تغییر دهند. این به یکی دیگر از جنبه های مهم ترکیب بندی که قاب بندی است، مربوط می شود.

 

عکاس پرتره در اصفهان

عنصر کاربردی در عکاسی پرتره : کادربندی

کادربندی نحوه تصمیم گیری شما برای قرار دادن سوژه در برش است. به عنوان مثال، یک راهنمای رایج که اکثر مردم از آن آگاه هستند، قانون یک سوم است.

قانون یک سوم، خطوط تیک تاک انگشت پا است که هنگام برش تصویر در دوربین خود مشاهده خواهید کرد. برای ترکیبی دلپذیر، عموماً نقاط مورد علاقه باید در تقاطع این نقاط باشد. با وجود نسبت تصویر، تا زمانی که این نقاط کانونی را در تقاطع ها نگه دارید، عکس باید به خوبی کادربندی شود.
قاعده ثلث یکی از راهنماهای متعددی است که توسط سنت ایجاد شده است. سایر موارد شامل خطوط برجسته، مثلث، نسبت طلایی و..است.

شما می توانید این راهنماها را در مورد نقاشی های صدها ساله در موزه مشاهده کنید. نقاشان چیره دست قدیمی به دلیل به نمایش گذاشتن نکات جالب در کنار این راهنماها مشهور بودند. آنها اغلب از طریق ژست گرفتن به این امر در پرتره دست یافتند.

 

عنصر کاربردی در عکاسی پرتره : ژست گرفتن

ژست گرفتن به ایده برجسته کردن نقاط قوت و کم بازی کردن مناطق مشکل با استفاده از زوایا و پرسپکتیو منتهی می شود. نحوه ژست گرفتن برای هر فرد منحصر به فرد است و بر اساس جنسیت و تیپ بدنی است. به عبارت دیگر، مردان باید متفاوت از زنان ژست گرفته شوند و افراد لاغر باید متفاوت ژست های منحنی داشته باشند.

ایده کلیدی هنگام ژست گرفتن این است که قسمت های بدن که نزدیک به دوربین هستند برجسته شوند. در حالی که قسمت های دورتر از آنها کم رنگ می شود. تصمیم گیری در مورد نحوه قرار دادن یک بدن خاص تا حد زیادی به سلیقه بستگی دارد.

به عنوان مثال، در پرتره‌هایتان میتوانید، روی زنان لاغر منحنی ایجاد کنید تا به آن‌ها فرم بیشتری بدهید.

ژست گرفتن یکی از سخت ترین جنبه های پرتره برای عکاسان است. این یک موضوع عمیق است که ارزش وقت گذاشتن را نیز دارد. گفته می‌شود بسیاری از افراد معتقدند داشتن عکس های صادقانه و تصادفی بدون ژست بهتر از عکس هایی با ژست های از پیش تعیین شده است این امر باعث شده است که بسیاری از پرتره های دارای ژست ضعیف و فاقد احساسات واقعی باشند.

 

اهمیت احساس در پرتره چیست؟

اگرچه ما دقیقاً نمی دانیم چقدر است، اما اتفاق نظر این است که زبان بدن اکثریت قریب به اتفاق ارتباطات انسانی را تشکیل می دهد. از آنجایی که ما نمی توانیم در عکس صحبت کنیم، بنابراین زبان بدن تنها راهی است که یک فرد می تواند در پرتره ارتباط برقرار کند.

زبان بدن شامل حالات چهره و نشانه های بدن است که احساسات را تشکیل می دهند. با دیدن این حس ها، متخصصان زبان بدن می توانند به طور قابل اعتمادی نگرش ها و احساسات را از طریق رفتار تفسیر کنند. زبان بدن مجموع همه رفتارهایی است که نشان می دهد فرد چه فکر و چه احساسی دارد.

شما میتوانید زبان بدن را به پرتره‌هایتان اضافه کنید تا به عمق احساس و عکس خود بیفزایید. این سیگنال‌های غیرکلامی همراه با همه چیزهایی که ذکر شد، یک پرتره را به پایان می‌رسانند تا آن را واقعی کنند. اگر یک عکس پرتره به نظر می رسد که از نظر بصری بی روح است، مشکل احتمالاً زبان بدن ضعیف یا ترکیبی است.

 تنظیمات فنی

آخرین عنصر کاربردی در عکاسی پرتره ؛ تنظیمات فنی انتخاب شده توسط عکاس است. شما می‌توانید نور فوق‌العاده‌ای روی سوژه‌تان در مکان مناسب با کادربندی زیبا داشته باشید. با این حال، تنظیمات مناسب را در نظر نگیرید هیچ کدام مهم نیست. به همین دلیل است که تنظیمات فنی سنگ بنای هر پرتره بزرگ است.

تنظیمات فنی شامل مواردی مانند انتخاب سرعت شاتر، دیافراگم، ISO، تنظیمات strobe، انتخاب لنز و پردازش پس از آن است. با فرض اینکه نوردهی و فوکوس به طور منطقی توجیه شوند، در واقع تنوع زیادی از مواردی وجود دارد که می تواند انتخاب های فنی خوبی برای پرتره ها باشد.

تنظیمات فنی اصلی

همانطور که گفته شد، چند جنبه فنی اساسی وجود دارد که همیشه منجر به عکس های با کیفیت بالاتر می شود.

با توجه به نوردهی، زمانی که دوربین و چراغ‌ها روی دستی تنظیم شوند، همیشه بیشترین کنترل را خواهید داشت. این ابزارها را از هرگونه تصمیم گیری باز می دارد و اجازه می دهد تا کنترل کاملی بر آنچه که باید در معرض دید قرار گیرد. همچنین، ایزو پایین‌تر همیشه عکس‌های باکیفیت‌تری به‌دست می‌آورد، همانطور که عکس‌ها را با فرمت RAW می‌گیرید.
تنظیمات فنی “خوب” به موقعیتی که پرتره در آن ثبت می شود و نتیجه نهایی مطلوب بستگی دارد.

برای نشان دادن این نکته، پرتره‌های استودیویی که برای مسابقه ارسال می‌شوند، معمولاً در صورتی که جزئیات در سایه‌ها و برجسته‌ها حفظ شود، امتیاز بالاتری دارند. از طرف دیگر پرتره های عروسی باید در بازه زمانی بسیار کوتاه تری ثبت شوند.

نکته اصلی این است که پرتره های خوب توسط تنظیمات خاصی دیکته نمی شوند. چیزی که یک پرتره خوب را می سازد زمانی است که تنظیمات فنی انتخاب شده سایر عناصر اصلی عکس را تحسین می کنند. اگر تنظیمات فنی توجه را از مکان، نور، ترکیب یا بیان منحرف کند، احتمالاً به خوبی اجرا نمی شوند.

نتیجه

در نتیجه، 5 عنصر کاربردی در عکاسی پرتره وجود دارد که یک پرتره خوب را می سازد: ۱.مکان ، ۲.نور ، ۳.ترکیب بندی ، ۴.احساسات و ۵.تنظیمات فنی . هنگامی که تمام این 5 عنصر به خوبی اجرا شوند، یک پرتره عالی ایجاد می شود. اگر هر یک از این عناصر به درستی اجرا نشوند، کیفیت پرتره کاهش می یابد. وسواس متعصبانه با اجرای خوب این عناصر منجر به عکس های بهتر و پرتره های منسجم تر می شود.

برای دیدن آثار پرتره ، از پیج اینستاگرام دیدن کنید.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *