مقالات

انواع نورپردازی در عکاسی پرتره

تنظیمات نورپردازی در عکاسی پرتره : نورپردازی ؛ پایه و اساس هر عکاسی پرتره ی موفق است. چه یک عکس پرتره هنری و یا هد شات شرکتی یا یک عکس شخصی. این امر نه تنها برای تملق (یا تاکید) ویژگی های یک فرد. بلکه همچنین برای بیان قصد خلاقانه شما و تولید تصاویری که مشتریان شما آن را دوست دارند، کلیدی است.

تقریباً راه‌های بی‌نهایتی برای تنظیم نورپردازی در عکاسی پرتره وجود دارد. اما بیشتر آنها تغییرات یا ترکیبی از هفت سبک کلیدی هستند:

۱.اسپلیت روشنایی

۲.نورپردازی حلقه ای

۳.نورپردازی رامبراند

۴.نورپردازی پروانه ای (و نورپردازی صدفی)

۵.نورپردازی گسترده

۶.نورپردازی کوتاه

۷.نورپردازی پشت

هر یک از این تنظیمات نورپردازی در عکاسی پرتره را می توان تنها با یک منبع نور به دست آورد. که به راحتی می توانید آن را تغییر دهید. تشدید یا تکمیل کنید تا جلوه های بی نقص و متفاوتی ایجاد کنید.

سطح مهارت شما هر چه باشد. این انواع مختلف تنظیمات نورپردازی در عکاسی پرتره شما را برای طیف وسیعی از موقعیت ها مجهز می کند. در این مطلب بیاموزید که چگونه و به چه چیزی نیاز دارید تا هر کدام را به خوبی به کار بگیرید.

نور مناسب عکاسی پرتره

شما می توانید اکثر این سبک های نورپردازی را با استفاده از نور محیط ایجاد کنید. اما جابجایی و کنترل نور فلاش یا LED پیوسته بسیار آسان تر است.

نورگیرها ؛ بازتابی از منبع نور در چشمان سوژه، برای هر پرتره عالی ضروری در نظر گرفته می شود. بدون درخشش نور در چشم، چشم ها تا حدودی کسل کننده و بی روح به نظر می رسند.

به عنوان انعکاس، نورگیرها همان شکل منبع نور شما را خواهند داشت. (مثلاً مربع برای سافت باکس، گرد برای ظروف زیبایی) بنابراین اگر دنبال یک نگاه خاص هستید. این را در نظر داشته باشید.

چراغ‌های گیره نیز نشانگر خوبی برای تعیین ارتفاع نور هستند. در اکثر این تنظیمات نورپردازی عکاسی پرتره ، می توانید زاویه دوربین خود را نسبت به سوژه خود تغییر دهید. بدون اینکه تأثیر زیادی بر الگوی کلی نور و سایه داشته باشید.

آنچه برای دستیابی به هر نگاه مهم است این است که نور را در کجای سوژه خود قرار دهید.

 

اسپلیت روشنایی

نورپردازی تقسیم شده به طور موثر چهره را به دو نیمه “تقسیم” می کند: یکی روشن و دیگری در سایه. این یک ظاهر دراماتیک و حتی مرموز ایجاد می کند. که می توانید با افزایش کنتراست بین روشنایی و سایه بر آن تأکید کنید.

چگونه: برای ایجاد نورهای تقسیم شده کافی است منبع نور را در زاویه 90 درجه نسبت به سوژه قرار دهید.

در نورپردازی در عکاسی پرتره برای کنتراست بیشتر بین تاریکی و روشنایی، روشنایی منبع نور را افزایش دهید. یا آن را به سوژه خود نزدیک کنید. ودر عین حال میزان نوری را که به سمت سایه برخورد می کند به حداقل برسانید.

برای کنتراست کمتر، منبع نور را کم کنید. آن را دورتر از سوژه قرار دهید و یا سایه ها را با استفاده از بازتابنده پر کنید.

نورپردازی حلقه ای در عکاسی پرتره

نورپردازی حلقه ای یکی از ساده ترین و محبوب ترین سبک های نورپردازی در عکاسی پرتره است. این ویژگی‌های صورت را با سایه‌های ملایم روی گونه‌ها در مقابل نورپردازی مشخص می‌کند.نورپردازی حلقه ای تقریباً هر کسی را متملق خواهد کرد.

 

 

چگونه: برای ایجاد موقعیت نور حلقه ای، یک منبع نور ملایم (مثلاً خورشید پراکنده، فلاش یا نور مداوم). در حدود 45 درجه نسبت به سوژه، درست بالاتر از سطح چشم و کمی به سمت پایین زاویه دار ایجاد کنید.

تنظیم زاویه و ارتفاع نور ظاهر سایه‌های شما را تغییر می‌دهد. بنابراین تا زمانی که از اثر روی سوژه خود راضی باشید. نور را مدام تنظیم کنید تا موقعیت مناسب را بیابید.

برای نرم کردن سایه ها، یک بازتابنده نور را در طرف مقابل سوژه خود قرار دهید.

نورپردازی رامبراند:

نورپردازی رامبراند نام خود را از نقاش هلندی گرفته است که پرتره‌هایش اغلب این سبک نورپردازی را نشان می‌دهند. این تکنیک نورپردازی در عکاسی پرتره شبیه نورپردازی حلقه‌ای است. اما با یک مثلث متمایز نور در یک گونه، که در محل اتصال سایه‌های بینی و استخوان گونه شکل می‌گیرد.

 

 

چگونه: برای ایجاد نور رامبراند نور خود را در حدود 30 درجه نسبت به سوژه خود قرار دهید. کمی بالاتر از سر آنها و کمی به سمت پایین زاویه داشته باشید. ارتفاع و زاویه نور را متناسب با چهره سوژه خود تنظیم کنید. ونورهای گیره را در چشمان سوژه متمرکز کنید. (اگر از منبع نور ثابت محیطی مانند پنجره استفاده می کنید. موقعیت سوژه خود را تا زمانی که به همان نتیجه برسید، تنظیم کنید.)

برای لبه‌های سایه نرم‌تر، منبع نور را با یک اسکریم، سافت باکس، چتر یا (در صورت استفاده از پنجره) پرده شفاف پخش کنید.

برای لبه های سایه سخت تر، سعی کنید یک شبکه را به اصلاح کننده خود متصل کنید. حتی می توانید از هیچ اصلاح کننده ای استفاده نکنید.

برای پر کردن جزئیات سایه، یک بازتابنده یا نور دوم کم نور را در طرف مقابل سوژه خود قرار دهید.

نورپردازی پروانه ای (و نورپردازی صدفی)

چه چیزی: نور پروانه ای با سایه پروانه مانندی که در زیر بینی سوژه ایجاد می کند. همراه با سایه های ملایم و ظریف زیر چانه و استخوان های گونه متمایز می شود. این نورپردازی در عکاسی پرتره برای عکسهای با زرق و برق و زیبایی ایده آل است. زیرا نوری نرم و یکنواخت ایجاد می کند. درحالی که شکل صورت را متمایز می کند.

 

چه کسی: نورپردازی پروانه ای به بهترین وجه سوژه هایی با صورت های باریک و گونه ها را برجسته می کند.

چگونه: برای ایجاد نور پروانه ای، یک بارق (که با استفاده از سافت باکس یا اصلاح کننده ی نور) یا یک چراغ LED بزرگ را درست در بالا و کمی پشت دوربین خود قرار دهید. باید به اندازه ای بالا باشد که در چشم سوژه، نورگیر ایجاد کند. برای ایجاد کنتراست بیشتر یا کمتر، کافی است نور را کمی دورتر یا نزدیکتر به سوژه خود ببرید.

اگر می‌خواهید سایه‌های روشن‌تر و ظاهری ملایم‌تر و کلیدی‌تر داشته باشید. یک بازتابنده یا سافت‌باکس کوچک را در زیر دوربین قرار دهید. وپایه آن را کمی به سمت سوژه‌تان متمایل کنید. این ترکیب نورپردازی در عکاسی پرتره به نورپردازی تاشو یا صدفی معروف است. زیرا از پهلو به یک تاشو باز شبیه است.

نورپردازی گسترده

نورپردازی گسترده به هر سبکی از نورپردازی – تقسیم، حلقه، رامبراند – گفته می شود. در آن روشن ترین سمت صورت بیشتر به سمت دوربین متمایل می شود. این تکنیک نورپردازی در عکاسی پرتره اکثر چهره را روشن می کند. وآن را برای پرتره های با سرعت شاتر بالا مناسب می کند.

از آنجایی که به طور موثر قسمت جلویی صورت را پهن می کند. نورپردازی گسترده برای برجسته کردن گونه ها یا پهن کردن صورت باریک ایده آل است.

چگونه: برای ایجاد نور وسیع، سوژه را از منبع نور اصلی زاویه دهید. واز آن‌ها با سمت روشن چهره عکس بگیرید.

نورپردازی کوتاه در عکاسی پرتره

نورپردازی کوتاه اساساً برعکس نورپردازی گسترده است. هر سبک نورپردازی را توصیف می کند. تقسیم، حلقه، رامبراند – که در آن قسمت تاریک صورت بیشتر به سمت دوربین زاویه دارد. از آنجایی که بیشتر چهره را در سایه قرار می دهد. این نوع تنظیم نور عکاسی پرتره برای پرتره های با سرعت شاتر کم به خوبی کار می کند.

نورپردازی کوتاه اثر لاغری دارد و برای اکثر چهره ها جذاب است.

چگونه: برای ایجاد نور کوتاه، سوژه را به سمت منبع نور اصلی زاویه دهید. واز آنها در سمت سایه چهره عکس بگیرید.

نور پشت (روشنایی حاشیه)

همانطور که از نام آن پیداست.نور پس زمینه (همچنین به عنوان نورپردازی لبه نیز شناخته می شود) شامل نورپردازی مستقیم سوژه از پشت است. با استفاده از منبع نورموثر، چه در استودیو و چه در فضای باز در ساعت طلایی، این یک طرح کلی روشن یا “نور حاشیه” ایجاد می کند. که واقعا می تواند به تعریف سوژه شما کمک کند.

 

 

چگونه: برای حداکثر نتایج مطمئن شوید که منبع نور در قاب قابل مشاهده نیست.

الف) می‌توانید تنها با استفاده از یک نور و نوردهی برای نقاط برجسته، از سوژه تان عکس های فوق العاده ای بگیرید. یعنی به صورت دستی نوردهی خود را بر روی روشن‌ترین نواحی قرار دهید. یا تا زمانی که همه چیز به جز نقاط برجسته سیاه شود، کم نوردهی کنید.

ب) برای گرفتن نوردهی متعادل تر (با نمایان شدن تمام جزئیات سوژه)، یک بازتابنده یا نور دوم ملایم بین سوژه و دوربین خود (خارج از کادر) قرار دهید تا سایه ها را پر کند.

کلمه پایانی

همانطور که می بینید. برای ایجاد یک یا همه انواع نورهای عکاسی بالا، تلاش یا تجهیزات کمی نیاز است. و هنگامی که بر هر سبک مسلط شدید. می توانید ظاهر آن را با یک تغییر ساده، تغییر نسبت کنتراست یا اضافه کردن نورهای دیگر به طرز چشمگیری تغییر دهید.با تکمیل نورپردازی در عکاسی پرتره خود، می توانید بقیه زمان خود را به ژست گرفتن، کادربندی و تعامل با سوژه خود اختصاص دهید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *